Pelejä ja pelaamista markkinoidaan netissä hyvin eri kanavien ja keinojen avulla. Toisinaan markkinointi saattaa olla jopa niin hienovaraista ja huomaamatonta, ettet välttämättä edes tunnista mainontaa mainonnaksi. Vaikka piilomarkkinointi onkin periaatteessa kiellettyä, on mainoksia toisinaan melko vaikea erottaa esimerkiksi perusblogipostauksista. Kerromme tässä artikkelissa, kuinka pelejä markkinoidaan verkon eri kanavissa.
Blogeissa
Pelejä ja pelaamista markkinoidaan jonkin verran erilaisissa blogeissa. Suositut bloggaajat ovat mainostajien joukossa haluttuja yhteistyökumppaneita ja osa bloggaajista mainostaa myös pelimaailmaa esimerkiksi kertomalla omia kokemuksiaan pelaamisesta. Suositun bloggaajan suosittelut voivat olla yllättävän vaikuttavia ja markkinointimaailmassa tämä tiedetään. Tilanteen johdosta mainostaminen suosituimmissa blogeissa on yllättävän kallista ja yritykset joutuvatkin laskemaan aina tilannekohtaisesti, onko blogiyhteistyöstä hintaa vastaavaa hyötyä. Osa bloggaajista saattaa jopa kieltäytyä pelimaailman mainostamisesta eettisistä syistä.
Joissakin blogeissa saattaa esiintyä esimerkiksi verkkokasinoita mainostavia bannereita tai pop-up-ikkunoita. Näiden liittämisestä blogiin on sovittu yhdessä bloggaajan tai blogialustan kanssa. Kasinoilla saattaa olla jopa omia blogeja, joissa kirjoitetaan pelaamiseen liittyvistä aiheista.
Osassa blogeista pyritään luomaan kuvaa menestyneestä elämäntavasta, johon kuuluvat olennaisena osana luksuslomakohteet, merkkilaukut, ravintolaillalliset ja muut ylelliseen elämäntapaan liittyvät osatekijät. Usein mainonnassa myös kasinot pyritään liittämään mielikuviin tällaisesta elämäntavasta. Tämä näkyy esimerkiksi joidenkin nettikasinoiden kuvituksessa, joista ei puutu urheiluautoja ja muuta luksusta. Tästä syystä nettikasinoiden mainonta sopiikin tiettyihin blogeihin erityisen hyvin.
Somessa
Pelimaailma, kuten pelit igame näkyvät myös somessa, esimerkiksi Facebookissa. Somen kautta ne voivat kerätä uusia, uskollisia seuraajia ja tuoda esiin omaa toimintaansa. Etenkin nuoret käyttävät somea erittäin paljon sen nopeuden ja näppäryyden vuoksi. Tämän ansiosta some tavoittaakin runsaan joukon yleisöä perin nopeasti ja kustannustehokkaasti.
Sähköpostimarkkinointina
Myös sähköpostimarkkinointia käytetään jonkin verran. Sähköpostiiisi saattaa kilahtaa esimerkiksi markkinointisähköposti, jossa esitellään nettikasinon uusimmat bonukset tai muuta pelaamaan houkuttelevaa sisältöä. Usein sähköpostista on mahdollista klikata itsensä suoraan kasinon sivustolle ja viestistä myös näkee, että sen copyyn on panostettu.
Kotisivuilla
Nettikasinon kotisivut ovat verkossa toimivalle pelialalle erityisen tärkeät. Ne luovat asiakkaille ensivaikutelman pelipaikasta, joten niihin luonnollisesti pyritään panostamaan erityisen paljon. Informatiiviset kotisivut ja mahdollisuus ottaa yhteyttä tarvittaessa kasinon asiakaspalveluun ovat tärkeitä ominaisuuksia, joita nykypelaajat arvostavat. Monilla sivustoilla suositaankin live chat -asiakaspalvelua, joka päivystää 24/7. Sivut eivät luonnollisestikaan saa pätkiä ja niiden tulisi olla optimoidut myös kännykälle.
Pelitarjonta on kova kilpailutekijä, joka erottelee jyvät akanoista. Pelitarjonnan tulisi olla riittävän laajaa ja sen tulisi yleensä sisältää myös uutuuspelejä. Pelien selaamisen pitäisi olla mahdollisimman helppoa, jotta asiakas löytäisi helposti itselleen mieleiset pelit. Pelitunnelman tulisi olla mahdollisimman autenttinen, tai muutoin asiakas vaihtaa helposti pelipaikkaa ja klikkaa itsensä autenttisemmille pelipaikoille. Kilpailu on tällä hetkellä erityisen kovaa, joten kotisivujen on ehdottomasti oltava kunnossa, jotta kasino pärjäisi tässä kilpailussa.
Erilaiset bonukset ja ilmaiskierrokset esitellään yleensä kasinon kotisivuilla mahdollisimman selkeästi ja näyttävästi. Ne ovat nimittäin yksi kasinon valttikorteista, samoin kuin suuret voittosummatkin. Kasinon on tärkeää pitää huolta niin uusista kuin vanhoistakin asiakkaistaan. Uusien asiakkaiden houkuttelun lomassa vanhat asiakkaat saattavat valitettavasti toisinaan unohtua, mikä on virhe, johon yhdenkään nettikasinon ei kannata sortua. Verkkomarkkinoinnin lisäksi onkin tärkeää, että myös asiakkaiden tyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta tutkitaan ja seurataan ajoittain, jotta tiedettäisiin, onko verkkomarkkinointi ja asiakaspalvelu onnistunutta ja ovatko asiakkaat kokeneet yrityksen toiminnan mielekkäänä. Näin esimerkiksi verkkomarkkinoinnin toimia voidaan tarvittaessa kohdentaa uudelleen ja laittaa jälleen uudet, entistä paremmat verkot vesille uusien asiakkaiden kalastelua varten.